Eigasai 2025

Eigasai 2025

24.2. - 2.3.2025

SVĚT MUŽŮ / SVĚT ŽEN

Japonsko je často vnímáno jako „země mužů“. Žena, kráčející na ulici dva kroky za svým manželem, bývala dlouho vnímána jako vzor té pravé japonské „dobré manželky“. Částečně je toto vymezení rolí opravdu způsobeno specifickým historickým vývojem Japonska, částečně však v představách nás Evropanů nabývá mnohem větších rozměrů, než je realitou dnešních dní. Každopádně, jak v Japonsku, tak v Evropě se o žití zažitých životních rolí vede intenzivní společenská diskuse.

I to je jeden z důvodů, proč jsme jako téma a podtitul letošního festivalu Eigasai vybrali „Svět mužů/svět žen“. A právě na postavení a fungování mužů v japonské společnosti se chceme optikou současné japonské kinematografie podívat.

Dcery zcela přirozeně přebírají hodnoty a vzorce chování svých matek. Není tedy divu, že většina mladých Japonek se vždy chtěla vdát za dobře situovaného muže se slušným zaměstnáním, založit rodinu a pečovat o domácnost. Přesně tak, jak to samy doma viděly. Problém je však v tom, že takovýchto ideálních mužů, tedy manželů, kteří jsou schopni po všech stránkách rodinu zabezpečit, se na všechny ženy nedostává. Když už se takový najde, nároky v práci jsou na něj obrovské a odpovědnost převeliká. A tak třeba ani lákavě vypadající večeře s kolegy či následné popíjení v hospůdce izakaja nemusí z dotyčného pracovní stres setřást, ale naopak ho generuje. Zvládnout i toto je součástí mužské role, tak jak to od něj společnost, firma i rodina očekává.

Synové naopak zřídkakdy spontánně a s radostí přebírají práci a řemesla svých otců. A to i v Japonsku, které je pestrostí tradičních umění proslulé. Možnosti mladých mužů cestovat, stěhovat se, živit se profesemi, které v době dospívání jejich otců vůbec neexistovaly, to všechno jsou výzvy, které musí řešit, ale návod na ně nemají. Udržet tradici je velká odpovědnost vůči předkům, společnosti i rodině. Naši hrdinové tak budou čelit množství překážek. Pojďme jim společně držet palce, být napjatí a občas se zasmát, ale hlavně se o Japonsku i o nás samotných zase něco nového dozvědět.

EIGASAI 2025 

Fotogalerie

Více info

Eigasai 2025: Čekání na bezvětří

Hazard je v Japonsku až na malé výjimky zakázaný. Sázet se smí jen na koně, cyklisty a vodní čluny. I toto má však pod palcem japonská mafie. Ikuo žije se svou partnerkou Ajumi a její dospívající dcerou, pracuje v tiskárně, sází na cyklistické závody a pije. Ajumi se po různých peripetiích rozhodne vrátit se s rodinou do rodného města, aby se mohla starat o nemocného otce. Všechny čeká nový začátek a ji staří přátelé. Ale závislost na hazardu je silná. Ikuo jí znovu podlehne a zaplete se s místní Jakuzou. Brutální zločin rodinu rozerve na nesourodé elementy. Ikuo se celý život potácí z extrému do extrému. Je nutné padnout až na úplné dno, aby člověk mohl znovu povstat? Film ukazuje, jak se muži vyrovnávají se ztrátou svých žen a jak jsou schopni bojovat o udržení rodiny. Osudy postav tohoto snímku ovlivňuje stín ničivé tsunami z roku 2011. Moře přináší život i smrt, není však na místě živel kvůli jeho síle nenávidět. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

24. 2. pondělí

150,00 19:30
Více info

Eigasai 2025: Polosvět

Výroba dřevěného uhlí (binčotan) je tradičním řemeslem, jež se dědí z otce na syna. Řemeslo to je časově náročné, komplikovaná je příprava surovin i udržování samotné pece. Toto dřevěné uhlí je však nezastupitelným prvkem v mnoha japonských tradičních disciplínách. Hiroši úlohu nositele tradice bere vážně a zanedbává kvůli ní svou manželku i dospívajícího syna, který před rodiči tají šikanu. Dřevěné uhlí nejde na odbyt tak, jako dřív, což u Hirošiho vyvolává obavy o budoucnost rodiny. Další postavou snímku je Micuhiko, svobodný a bez závazků. Jeho hlavní starostí je starý otec a práce v autobazaru. Do města do opuštěného domu po své matce se po letech v Japonských silách sebeobrany vrací i třetí člen naší party, viditelně traumatizovaný Eisuke. Tři muži středního věku se po zprvu chladném setkání stávají znovu nerozdělitelnými přáteli. Malý chlapec z mužské duše vlastně nikdy nezmizí. Paradoxně, žádný ze tří přátel nezvládá řešit své problémy, ale dokáže pomoci těm druhým. A především Hiroši si uvědomí důležitost své rodiny. Film ukazuje svět mužů, kde v některých situacích je násilí jednoduše nezbytné. Drsný zvrat na konci filmu prověří sílu přátelství i soudržnost rodiny. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

25. 2. úterý

150,00 18:00
Více info

Eigasai 2025: Hudební představení: Ryukyukoku Matsuri Daiko + Gotó Nobuhiro

Skupina Ryukyukoku Matsuri Daiko vystupuje kreativní eisá, tanec původem z Okinawy, kde se zvuk různých bubnů kombinuje s prvky karate a moderní hudbou. Tento dynamický tanec se z Okinawy postupně rozšířil nejen do celého Japonska, kde je dnes nedílnou součástí místních slavností a festivalů, ale i do dalších zemí světa. Česká skupina je vůbec první v Evropě a již šestým rokem přináší radost nejen příznivcům japonské kultury. Nenechte si ujít příležitost zažít jedinečnou atmosféru plnou energie, na letošní vystoupení nás totiž přijedou podpořit členové přímo z Japonska! Gotó Nobuhiro se narodil v Kjótu a již v útlém věku začal hrát na flétny šinobue a rjúteki. Později působil jako šintoistický kněz ve svatyni Fušimi Inari Taiša v Kjótu. V současnosti je studentem Hudební fakulty Tokijské univerzity múzických umění se zaměřením na tzv. dračí flétnu rjúteki. Zabývá se interpretací klasického i soudobého repertoáru. Rjúteki (doslova dračí flétna), je japonská příčná flétna vyrobená z bambusu. Používá se v gagaku, šintoistické klasické hudbě spojené s japonským císařským dvorem. Zvuk rjúteki prý představuje draky, kteří stoupají po obloze mezi nebeskými světly a lidmi země. Zobrazit více

live OR MP
liveOR

26. 2. středa

150,00 19:30
Více info

Eigasai 2025: S čím vlastně bojuju?

Haruo je muž středního věku, manžel, otec tří dětí a dlouholetý zaměstnanec supermarketu. Touží vyniknout, ale je neobyčejně průměrný. Jako zaměstnanec má důvěru nadřízených i spolupracovníků. Přesto si nemyslí, že má vlastnosti manažera, kterým ve skrytu duše touží být. V hlavě vede své vnitřní monology, ale navenek bývá mlčenlivý. Jedinou jeho neřestí je restaurace, kam tajně chodí po práci na kari. Jen tam dokáže upřímně a nahlas vyslovit své trápení. Komedie o muži bojujícím proti své přirozenosti upřednostňovat ostatní na vlastní úkor vás rozesměje a snad přivede k zamyšlení o nesplnitelných snech. Ani snaha zapůsobit na nápadníka své dcery nedopadne podle představ, ale i tak pro svou rodinu zůstává Haruo milovaným otcem. Při návštěvě prarodičů se teprve odhalí, že hrdinou je pro své nejbližší už velice dlouho, i když se o tom nemluví. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

27. 2. čtvrtek

150,00 19:30
Více info

Eigasai 2025: Příběh jednoho lodníka

Starý lodník Toiči žije svůj prostý život v domku na břehu řeky. Každý den, bez ohledu na počasí, převáží místní i cizince. Jiná cesta přes řeku není. Průmyslový rozvoj přinese i do odlehlých míst výstavbu mostu, který nad jeho životem začíná vytvářet stín pochybností o budoucnosti a ztrátě obživy. Toiči má mezi vesničany přátele, kteří na něj spoléhají i v těch nejtěžších okamžicích. Události naberou spád, když do vesnice dorazí zvěsti o brutálním zločinu a Toiči z vody zachrání tajemnou dívku. Dá jí jméno Fu, což symbolizuje změny i plynoucí čas, který nikdo nezastaví. Život dívky ale patří duchu řeky. Film je režijním debutem Odagiri Joe, kterého jste mohli vidět ve filmu Krotitelka duchů. Naturalistická příroda je tu v kontrastu s hereckým minimalismem. Pokrok nemusí nutně znamenat změnu k lepšímu. Ve filmu vystupují zvučná jména japonské kinematografie jako například Aoi Yû a Asano Tadanobu, čerstvě oceněný Zlatým globem za vedlejší roli v seriálu Šógun. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

28. 2. pátek

150,00 19:30
Více info

Eigasai 2025: Arrietty ze světa půjčovníčků

Hajao Mijazaki se často nechává inspirovat v zahraničí, a tak i předloha tohoto filmu pochází z Britských ostrovů z pera Mary Nortonové. Životy nás velkých lidí a lidiček z národa půjčovníčků se míjejí. Tito lidičkové totiž žijí pod podlahami nebo mezi zdmi starých domů. Vše, co k životu potřebují, si vypůjčují z našeho světa. Proto pro ně utajení znamená život. Stejně tak i pro maličkou Arrietty, která bydlí se svojí rodinou pod podlahou domu babičky chlapce Šóa. Arrietty na své první výpravě do velkého světa za půjčováním udělá drobnou chybu a je spatřena právě Šóem. Nemocný chlapec nechce Arrietty ohrozit, je osamělý a hledá přítele. Jeho laskavost je v přímém kontrastu s posedlostí správcové domu lidičky vypátrat a vyřešit záhadu mizejících věcí. Mijazaki je oproti předloze laskavější a dává naději jejich novému životu. Protože když jsou spatřeni, musí se přestěhovat. A to znamená dobrodružství i nebezpečí zároveň. Zobrazit více

2D ČT MP
2DČT

1. 3. sobota

150,00 12:00
Více info

Eigasai 2025: Divadlo kjógen + Nagai Sačiko – nihon bujó

Divadlo kjógen je bezprostředním plodem partnerství měst Prahy a Kjóta navázaným v roce 1996. Divadlo vzniklo z podnětu českého dramatika, režiséra a mima Huberta Krejčího, předního představitele kjótské tradiční školy Ókura a nositele japonského nejvyššího kulturního ocenění „Žijící národní poklad“ mistra Šigejamy Šimeho, a japanologa Ondřeje Hýbla. DK je naprosto unikátním divadelním seskupením, které vychází z dlouhodobé vzájemné spolupráce mezi českými a japonskými divadelníky a žánru kjógen se na profesionální úrovni věnuje za hranicemi Japonska. V češtině má soubor na repertoáru již přes 20 her, v roce 2016 získal za přesnost převodu žánru mimo Japonsko velice prestižní ocenění Saikašó udělované divadelním instituem Nogami Noh Theatre Institute při tokijské univerzitě Hósei a od roku 2023 je pak příběh DK prezentován i v učebnicích po celém Japonsku. Inabadó (Chrám Inaba) Ztrápený a poněkud zakřiknutý muž se konečně odhodlá a své manželce, která pije a o domácnost se příliš nestará, pošle rozvodový list. Navíc se vydá do chrámu Inaba na páté ulici poprosit o novou ženu. A právě tady kjógen začíná. Žena si to však nedá líbit, přeruší návštěvu rodičů a vydá se rovněž do chrámu vzít věc do vlastních rukou… Než však podřimujícího manžela vzteky málem rozsápe, dostane nápad. Hlasem ctihodného bódhisatvy mu našeptá, že v přízemí u páté brány najde nebesy mu přisouzenou novou ženu. Sotva se manžel probudí vydá se ihned k páté bráně a skutečně najde osamoceně vyhlížející ženu pod závojem “kazuki”, které není vidět do tváře. Ovšem divák ihned vytuší, kdo že je pod závojem… Po sérii stydlivých otázek, jež musí štěstím zaskočený muž položit dokonce na několikrát, si nebesy předurčenou ženu odvádí domů kde nabízí skromný přípitek novomanželů. Jak to dopadne když po několika poctivě naplněných miskách sake dojde na odložení závoje a “staronoví manželé” si konečně pohlédnou do tváře. Busu (Lahodný jed) Klasický kjógen, o němž se nám dochovaly první zprávy z 12. století. Pán se musí vzdálit z domu, aby zařídil velmi důležitou záležitost. Přikáže svým sluhům dohlížet na dům a zejména na jeho drahocennost – soudek busu (ve skutečnosti lahodný cukr), který pán v obavě, že bude sluhy v jeho nepřítomnosti spořádán, vydává za prudký jed. Pán odchází a všeteční sluhové začnou okamžitě kontemplovat nad povahou soudku s jedem. Po počátečních obavách překonávají ostych a rozhodnou se na busu podívat zblízka… Nagai Sačiko je aktivní učitelka nihon bujó s možnostmi lekcí pro děti i dospělé na všech úrovních a také vyučuje dovednosti oblékání kimon v Düsseldorfu a Frankfurtu, kde v současné době žije a vystupuje. Po absolvování Nihon University College of Art v Tokiu se stala profesionální tanečnicí Nihon bujó. Kromě klasické a tradiční interpretace klade Sačiko důraz také na moderní interpretaci svého tance a inovativní integraci se západní hudbou a kulturou. Vystupuje po celé Evropě na japonských festivalech ve městech jako Vatikán, Londýn, Amsterdam, Paříž, Berlín. Tanec nihon bujó představuje klasické japonské umění, vyvinul z dřívějších tanečních tradic jako jsou mai a odori a rozvíjel se v ranném období Edo i prostřednictvím tanců divadla kabuki. Specifická gesta, pohyby vějíře i samotný kostým napomáhají vyprávět příběhy písní, které doprovází. Zobrazit více

premiera ČV 12
premieraČV

1. 3. sobota

150,00 14:30
Více info

Eigasai 2025: Pondělí: Zas a znovu

Představte si ten nejšílenější týden před odevzdáním projektu, který jste zažili, a jak se vám ulevilo, když skončil. Právě takový zažívá Akemi a její kolegové. V reklamní agentuře vymýšlejí slogan na instantní polévku. Celý týden je však pronásledují komplikace, jakými jsou nehoda taxíku, problémy s grafickou firmou nebo blackout. Ponořeni každý do svých starostí si nevšimnou, že jsou uvězněni v časové smyčce. Aby nalezli její příčinu a prolomili ji, budou se muset vzájemně poznat, začít komunikovat a spolupracovat nejen na profesionální úrovni. Heslem celé situace je holub. Svérázná komedie o snaze ukončit tento šílený týden udrží vaši pozornost od začátku do konce. Nalezení příčiny totiž ještě neznamená výhru. V roli šéfa, který je pro rozuzlení celého chaosu naprosto zásadní, exceluje Sports Makita. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

1. 3. sobota

150,00 18:30
Více info

Eigasai 2025: Tvůj ptáček umí zpívat

Děj filmu nás zavede do města Hakodate, kde v pozdním létě sledujeme osudy tří mladých lidí. Titulní postavu beze jména ztvárnil Emoto Tasuku, který se zamiluje do své kolegyně z knihkupectví, Sačiko. Ta má aférku s manažerem obchodu, ale vztahem si není vůbec jistá. Titulní postava gentlemansky přenechá iniciativu emancipované Sačiko, která jejich přátelství posune dál. V životě, kdy se člověk bez stálého zaměstnání protlouká od výplaty k výplatě, je dobré mít parťáka. A tím je zde spolubydlící Šizuo. Trojice se vyráží bavit do nočního města a utratit i to málo, co dohromady vydělají. Hlavní postava je díky naprosto laxnímu přístupu k práci i společnosti jakoby obtékána životem a nezanechává výrazné stopy. Každý z ústřední trojice hledá smysl svého života i lásku s jinou mírou energie. Kolik jí vloží, tolik se jim vrátí. A jak budou úspěšní, závisí jen na nich. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

2. 3. neděle

150,00 18:00