EIGA-SAI 2019

MOJE MÍSTO POD SLUNCEM


Letošní výběr na 12. ročník EIGASAI vzešel kompletně z nabídky filmové kolekce The Japan Foundation a zaměřuje se na filmy s tematikou každodenního života a japonské identity od druhé světové valky až po současnost. Zástupcem historického žánru je film Prasata a válečné lodě od klasika japonské kinematografie Šóhei Imamury. Jeho zařazeni v roce zemského kance není zcela náhodné, na to si ale počkejte až do závěrečných scén. Nositel dvou zlatých palem z Cannes v tomto raném filmu z roku 1961 rozehrává příběh jakuzy, amerických vojáků i prostých lidí na vojenské základně v Jokosuce. Ostatních šest hraných filmů z letošního programu spojuje téma hledání identity dnešních Japonců a jejich „místa pod sluncem“. Filmy reflektují svébytné „japonské“ rysy různých vrstev současné společnosti. Zahajovací film festivalu Bublina vykresluje rustikální japonskou horskou vesnici a povahu místních obyvatel, kteří pomohou najit útočiště a nakonec i místo pod sluncem mladému zločinci z velkoměsta. Tímto filmem bychom rádi vzdali hold hlavni herečce Ecuko Ičihaře, které odešla do filmového nebe v lednu letošního roku. S válečným traumatem se ve filmu Věčné sakury vyrovnává starý venkovský učitel, který ve svém sadu šlechtí novou odolnou odrůdu sakury jako symboly duší zbytečně padlých vojáků. Sadař nachází svou identitu v šíření poselství míru pro cely svět, i když svou podivínskou zarputilostí působí své rodině těžkosti. Malé hrdinka filmu Propletení řeší naopak velmi intimní problém sví rodiny - složitý svět sexuality své matky a transgender partnerky svého strýce, která se na krátký čas stává její opatrovnici. Kdo je a kdo není „skutečná“ matka zjistíte z pohledu tří generací žen. Stárnoucí japonské populace si s humorem všímá film Starci v orchestru, ve kterém se mladá učitelka, ne zcela dobrovolně, ujímá jako dirigentka venkovského orchestru složeného z aktivních, ne však úplně virtuózních, interpretů-důchodců. Ale i lidé ve vysokém věku touží po plnohodnotném společenském životě. Mladou generaci čerstvých vysokoškolských studentů se zabývá film Dobrák Jonosuke, který pojednává o upřímném a nesmělém venkovském chlapci, jenž prožívá v Tokiu svůj první romantický vztah. Díky své naivitě a dobrému srdci se Jonosuke pro své okolí stává kladným vzorem, neboť překypuje otevřeností v uzavřeném a často bezcitném světě japonského velkoměsta. Vedle hraných filmů představujeme i tři celovečerní dokumenty. Továrna na ústřice reprezentuje umělecký film sledující observační metodou život lovce ústřic, který vyvázl z fukušimské tragédie a nachází novou životní šanci daleko od domova. Konfrontuje se s japonským xenofobním přístupem k cizincům v přístavním městě, kam do továrny přicházejí pracovat dělnici z Činy, kteří stejně jako on hledají nový život a nové příležitosti daleko od svých domovů. Legendární cestovatelské duo, Miroslav Zikmund (který se letos v únoru dožil úctyhodného životního jubilea 100 let) a Jiří Hanzelka (1920-2003) v Japonsku strávili v roce 1963 sedm měsíců, aby křížem krážem projeli všechny ostrovy. Na svých cestách zaznamenávali jak Japonsko tradiční, tak moderní. Pro tyto dva české bytostné dobrodruhy byl místem pod sluncem celý svět, ale pro Japonsko měli zvláštní slabost a dokonale zaznamenali realitu 60. let. Krátké filmy, které vám nabízíme, nikdy nebyly na velkém plátně kina uvedeny. Dokumentární film z produkce NHK Na kole kolem Japonska ukazuje krasy Japonska a vysokou úroveň současné japonské televizní dokumentaristiky. Pro dětské diváky a celou rodinu jsme do sobotního odpoledního programu zařadili animovaný film Prázdniny s vodníčkem Kúem, malinkým kappou v moderním velkoměstě.
Děkujeme, že festivalu EIGASAI zachováváte přízeň a těšíme se na viděnou v kině Lucerna od 18. – 24. března 2019.

Více info

Eigasai: Prasata a válečné lodě

V letošním roce kance uvádíme méně známý film Prasata a válečné lodě legendárního režiséra Imamury Šóheie (1926-2006), nositele dvou Zlatých palem z Cannes (1984 Balada o Narajamě, 1998 Úhoř), jemuž byl zasvěcen 6. ročník Eigasaie v roce 2013. Imamura natočil svůj pátý film už v roce 1961 pro společnost Nikkatsu jako první v trojici sociálně kritických filmů, jimiž se zdvihla japonská Nová vlna. Film se odehrává v americké válečné základně v mezinárodním přístavu Jokosuka jižně od Jokohamy, kde prosperuje i japonská mafie jakuza, obchodující na černém trhu s prasečím masem, a pozornost upíná na hlavního člena jakuzy Kintu a jeho vztah s barmankou Harukou v propletenci vztahů s dalšími členy jakuzy a americkými vojáky. Příběh skončí tragédií, vystihující tak i tragédii Japonska 60. let a složitých japonsko-amerických vztahů. (c)1961 NIKKATSU Corporation Zobrazit více

2D ČT/AT 15
Více info

Eigasai: Továrna na ústřice

Japonský režisér dokumentárních i hraných filmů s originálním filmovým rukopisem, který si filmy natáčí sám, Kazuhiro Soda, se ve svém předposledním dokumentárním filmu vydal do přístavního města Ušimado v prefektuře Okajama, kde observačním stylem natočil život lovců ústřic na mořském pobřeží a v tamní továrně. Hlavním hrdinou této hluboce humánní observace se stává lovec ústřic Watanabe, který do přístavního městečka přišel po katastrofě ve Fukušimě, a dva nově příchozí migranti z Číny. Vzhledem ke složitým japonsko-čínským vztahům se mezi nimi zprvu projevují předsudky i nedůvěra, která se však postupem času mění na přátelský a plně profesionální pracovní vztah. V dokumentu pomalu plyne čas a divák je plně vtažen do dennodenního života v tomto malém přístavu, jehož život je ovlivněn rytmem přílivu a odlivu, přítomností dětí hrajících si v okolí továrny i přihlížejících koček. (c)Laboratory X, Inc. Zobrazit více

2D ČT/AT
Více info

Eigasai: Věčné sakury

Penzionovaný učitel Masaaki Takaoka šlechtí nový druh sakury, který má celému světu přinést věčný mír. Svojí podivínskou zarputilostí působí rodině těžkosti, je však rozhodnut pro svoji věc získat celý svět. Telefonuje politikům na nejvyšší úrovni, až se o rodinu začne zajímat tajná služba. S humorem, ale mimořádně lidsky uchopené drama inspirované skutečným příběhem vykresluje život na japonském venkově první poloviny 70. let. Režisér Gen Takahaši hladí po duši každým záběrem a divákům o to bolestněji dochází niterný smysl staříkova snažení: vyrovnat se na sklonku života s tím, že jako učitel vyprovázel svoje žáky do války, odkud se vrátil jediný z nich. A pomocí odolnějších sakur již žádnou další válku nedopustit. Film exceluje obrazem, prací se světlem, situačním humorem, ale především hereckým koncertem Takashi Sasana v hlavní roli, známého z filmů Okuribito, Love and Honor a dalších. (c)GRAND KAFE PICTURES 2015 Zobrazit více

2D ČT/AT
Více info

Eigasai: Propletení

Před dvěma lety jsme uvedli na festivalu neotřelou sentimentální komedii Půjčovna koček (2012) od Ogigami Naoko, a její dílo a téma jejích snímků, řešící identitu a konfrontaci jedinců s vypjatými situacemi, které však nacházejí pozitivní rozuzlení, představujeme i letos v jejím nejnovějším, avšak mnohem vážnějším filmu Propletení (2017). Ogigami nás zavádí do netypické japonské rodiny, kde se o malou, jedenáctiletou dívku Tomo, začne starat strýc a jeho transgender partnerka Rinko (v podání skvělého Tomy Ikuty). Malá dívenka nedokáže pochopit, že Rinko dokáže být lepší matkou, než je její vlastní. Ta totiž bez vzkazu, kdy se vrátí, nenechala Tomo doma samotnou poprvé. Ve filmu se rozplétají a proplétají nové rodinné vazby v pomalém plynutí času tak trochu netradičního rodinného života, kde se mladá dívka dovídá a postupně si zvyká, že existují i jiné rodinné modely. (c) 2017 Close-Knith Film Partners Zobrazit více

2D ČT/AT
Více info

Prázdniny s vodníčkem Kúem

Čtvrťák Kóči najde u řeky osiřelé mládě vodníka. Vodníček zázračně přežil 200 let a na světlo světa se dostal uprostřed současného Tokia. Kóčiho rodina ho „adoptuje“ a mezi oběma dětmi se zrodí silné přátelství. O zvláštním obyvateli rodinného domku se však brzy dozvědí další lidé, a tak Kóči svému kamarádovi hledá nový domov. S Kúem v batohu objíždí místa, kde se dříve vodníci měli vyskytovat, ale společně zjišťují, že malý Kú je svého druhu posledním. Tlak okolí se stupňuje, senzacechtivé televize rodině i malému Kúovi nedají vydechnout a situace se stává neudržitelnou. Autor a režisér Keiiči Hara, který natočil ikonická díla japonského anime jako například Doraemon nebo Kreion Shinchan, v tomto díle staví tradiční svět „strašidel“ a lidí do opačného gardu. Vodník či jiná strašidla nemusí být nutně pro člověka zlem. Mnohem více člověku dokáže ublížit právě člověk. (c)2007 Masao Kogure / Summer Days with Coo Committee Zobrazit více

2D ČT/AT
Více info

Eigasai: Eisa – bubenická show, Divadlo kjógen, Yosakoi

Živé umění na jevišti kina Lucerna. Bubenická Show z Okinawy, komedie kjógen, taneční show souboru Yosakoi Zobrazit více

Více info

Eigasai: Starci v orchestru

Ve filmu Starci v orchestru rezonuje poselství, že nikdy není pozdě si plnit své sny a že i staříci mají své místo pod sluncem, třeba jako hráči v malém lokálním orchestru. Jeho dirigování se po smrti starého pana dirigenta ujme mladá učitelka matematiky Čizuru (ztvárněná herečkou a bývalou modelkou Watanabe Anne, dcerou slavného herce Watanabeho Kena), která to nemá vždy se staříky jednoduché. Tato rozverná komedie se dotýká jemných vztahů mezi mladou a starší generací, kterou si diváci nemohou nezamilovat pro svou lehkost, upřímnost, nestandardní mezigenerační konfrontace a svěží humor. Dost často ve filmu hudební performance skřípou, tak nechť se diváci připraví i na to, že si občas budou muset během projekce zacpat uši. Film vznikl dle předlohy stejnojmenné novely Arakiho Gena. (c)2016 Gen Araki,Shogakukan / “GOLDEN ORCHESTRA! Zobrazit více

2D ČT/AT
Více info

Eigasai: Na kole po Japonsku

Nekonečné šíravy ostrova Hokkaidó byly vždy snem každého cyklisty! Pláně Tokači, mokřady Kiširo, nicméně cestovatel si užije i mnoho další divočiny. Na cestě potkává mladou generaci zemědělců, kteří objevují poetiku úrodné půdy, u jezera Kusšaro objevuje také přírodní volně přístupné horké lázně onsen. A horkou koupel po dlouhé cestě opravdu nic nepřekoná. Cestovatel též zažívá tradiční kulturu etnika Ainu, s umělcem této tradice se poznává, ale především, užívá si úchvatnou přírodu. Kolo je svoboda. Dokáže člověka dostat dál, než by došel pěšky, ale nebrání mu zastavit u cesty a s místními prohodit pár slov. Za krásného počasí i v bouřce, při úžasných sjezdech podél útesů nebo při nekonečných stoupání v horách. Kolo vám Japonsko nabídne zažít z jiné perspektivy a tento dokument může být skvělou inspirací, čím svoji návštěvu Země vycházejícího slunce obohatit. (c)2018 NHK World Zobrazit více

2D ČT
Více info

Eigasai: Japonsko kamerou Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky v roce 1963

Legendární čeští cestovatelé, Miroslav Zikmund (1919) a Jiří Hanzelka (1920-2003) od roku 1947 až do poloviny 60. let procestovali všechny kontinenty a přinášeli četné rozhlasové reportáže, psali články a knihy, pořizovali dokumentární filmy. Po Pražském jaru byli populární cestovatelé umlčeni kvůli svým protirežimním aktivitám a hlasité kritice poměrů v Sovětském svazu. V Japonsku strávili v roce 1963 od února do září 7 měsíců, všechny ostrovy projeli křížem krážem a na svých cestách zaznamenávali jak Japonsko tradiční, tak moderní. Na festivalu uvedeme 8 jejich japonských filmových reportáží: Tempo, Ach Paní Fudži, Dobrou chuť lidé zítřka, Město dvakrát zrozené, Nashledanou přijďte zas, Největší na světě, Řasy nejsou brvy a Sakura z horoucích pekel. Miroslav Zikmund se letos v únoru dožil úctyhodného životního jubilea 100 let, jemuž uvedením filmů z Japonska, které doposud nebyly nikde promítány, chceme vzdát hold. Zobrazit více

2D ČV
Více info

Eigasai: Dobrák Jonosuke

Dobrák Jonosuke, jméno hlavního hrdiny (Kóra Kengo) v překladu obnáší slovní hříčku (jako Rosťa Rošťák) a odkazuje k osmnáctiletému studentovi z dalekého venkova, který přichází do Tokia studovat vysokou ekonomickou. Netuší, že jeho ryzí venkovský charakter, dobré skutky a usměvavá tvář s aureolou kudrnatých vlasů působí na lidi v jeho okolí jako pozitivní příklad a katalyzátor lásky. V drobných epizodách ze studentského života se rozvíjí jeho první přátelství a odkrývá jeho nesmělá, naivní, upřímná a nezkažená povaha. Jako sen se odvíjí i jeho první láska k dceři bohatého podnikatele Šóko (Jošitaka Juriko), na jejímž vrcholu se příběh náhle zvrátí o doby o 16 let pozdější, kdy po tragické smrti hrdiny jeho přátelé vzpomínají na jiskru mládí a oheň života, kterou kdysi Jonosuke šířil. V předchozích festivalech jsme uvedli dva filmy od téhož úspěšného režiséra Okita Šuičiho, Mohykán se vrací domů a Kuchař na jižním pólu. (c)2013 "A Story of Yonosuke" Film Partners. Zobrazit více

2D ČT/AT
Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.