Eigasai 2020

Eigasai 2020
20.1. - 26.1. v kině Lucerna

Když nemůžeš, přidej!

Na prahu svých fyzických i duševních sil se občas ocitáme každý. V ten okamžik máme dvě možnosti. Vzdát to anebo zatnout zuby a přidat. 13. ročník festivalu Eigasai přináší výběr z filmů The Japan Foundation, ve kterých hrdinové vzdorují nepřízni osudu. Češi i Japonci jsou houževnatým národem. V letošním roce 2020 oslavíme 100 let od navázání vzájemných vztahů. Ušli jsme společně dlouhý kus cesty. Za tu dobu jsme našli mnoho společného a snad i vzájemné porozumění. Z celého srdce věříme, že v síle, vytrvalosti, odhodlání, pevné vůli a víře v sebe sama, jak je vykreslena v příbězích postav letošního festivalu, naleznete i vy svoji životní inspiraci.

 Začneme v prefektuře Tokušima, kde ženy místních farmářů musí překonat jejich nedůvěru, když začnou prodávat ozdobné listy. Ať to zní jakkoliv bláhově, nemůžete jim nedržet palce, když hledají své Barvy života (Beautiful life). Mladá generace Japonců ztrácí iluze i víru v budoucnost. Stavební dělník, zdravotní sestra nebo pouliční hudebnice, všichni mají šanci dostat se na vrchol. Ale komu z nich se to opravdu podaří, uvidíte ve filmu Noční obloha je vždy nejmodřejší (The Tokyo Night Sky Is Always The Densest Shade Of Blue). Kde se v hlavě dítěte, které vychováváte skoro celý jeho život, z ničeho nic objeví myšlenka, že chce stůj co stůj poznat svého biologického otce? Z vaší holčičky se ze dne na den stane cizinec. Tím prochází hrdina filmu Máme dceru (Dear Etranger). S různou formou ztráty a odcizení milované osoby se potýkají Milenci (Three Stories of Love). Někdy je však osud opravdu krutý. To když dopředu víte, co vám chystá. Musíte pak udržet rodinu pohromadě jako ve filmu Láska na bodu varu (Her Love Boils Bathwater). Filmy vykreslující obrazy historie letos přinášíme jen dva. A v obou je hlavním hrdinou dítě. Být dítětem neznamená být slabý. Dítě má sen a dospělý zkušenosti. Mistr i student vypráví příběhy z doby samurajů v žánru rakugo ve snímku Ještě jednou (His Master´s Voice). Narodit se jako děvče na začátku 20.století v Japonsku není rozhodně nic jednoduchého. Pro zajištění rýže, základní komodity té doby, musí dívenka Ošin (Oshin) pro přežití své rodiny dospět už v sedmi letech. Každý z nás se někdy ztratil. Ale co dělat, jste-li kotě v úplně cizím městě? Animovaní kocouři Rudolf a Mnohouš (Rudolf and Gottalot) spojí své kočičí síly a poznají, co znamená slovo domov. V evropské premiéře přinášíme unikátní dokument Bon Uta: Píseň domova (Bon Uta: Song from Home). Obyvatelé města Futaba evakuované oblasti Fukušima se mohou do svých domovů po ničivé jaderné havárii z roku 2011 vrátit jen pro vzpomínky. Všechno ostatní musí zůstat na místě. Zpustlé zahrady, rozpadající se domy, vhání slzy do očí. Zůstává jen odkaz, domov je domovem pouze v srdci, v písni, v udržení tradice. Olympijské hry, které nás čekají v roce 2020, v nás vyvolávají pozitivní energii, pocit hrdosti a sounáležitosti. Vzpomeňme na Nagano 98. Ale naší inspirací, čestnou členkou Česko-japonské společnosti, ikonou své doby i olympijskou vítězkou z Tokia roku 1964, byla a je Věra Čáslavská. Rádi bychom jí vzdali poctu uvedením filmu Věra 68. Ona sama je zosobněním mota festivalu, které v japonštině zní jako modlitba: Když sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň. My jsme si dovolili v češtině parafrázovat československého olympionika Emila Zátopka. Upřímně doufáme, že vás letošní filmy motivují a vy nikdy nic nevzdáte.

Zdravice velvyslance

V roce 2020 uplyne 100 let od navázání diplomatických vztahů mezi Japonskem a Československem. Letošní festival japonského filmu a kultury EIGA-SAI 2020 je proto obzvláště významný, neboť zahájí oslavy 100. výročí česko-japonských vztahů.

             Zároveň se letos v Tokiu uskuteční olympijské a paralympijské hry a s nimi souvisí také volba tématu letošního festivalu. Zní stejně jako heslo zlatého českého maratonského běžce Emila Zátopka, který svým úžasným výkonem ohromil celý svět, a sice „Když nemůžeš, přidej!“ Japonským ekvivalentem je rčení „Nanakorobi jaoki“, čili „Upadni sedmkrát, vstaň osmkrát“. Všem filmům na tomto festivalu je společné, že jejich hrdinové bojují s nepřízní osudu, aby něčeho dosáhli, nebo vyvíjejí životní úsilí na to, aby někoho ochránili. Příběhy se odehrávají ve vzdáleném Japonsku, ale jsem si jist, že čeští diváci se snadno ztotožní s pocity smutku, zklamání i radosti, které prožívají jejich hrdinové. Letošní EIGA-SAI nabídne také dokumentární film o gymnastce Věře Čáslavské, držitelce zlatých medailí z Olympijských her v Tokiu a v Mexiku, která dlouhá léta přispívala k prohlubování japonsko-českého přátelství. Přál bych si, aby snímky, které budou promítnuty v rámci EIGA-SAI 2020 napomohly k dalšímu sblížení jejich diváků s Japonskem.

Závěrem děkuji Česko-japonské společnosti, Paláci Lucerna, The Japan Foundation, všem sponzorům, dobrovolníkům i ostatním, jejichž zásluhou se koná EIGA-SAI 2020.

Více info

Eigasai: Barvy života

Film Barvy života režiséra Osamua Minorikawy (nar. 1972) je mimořádnou sondou do života maloměstské komunity žijící v odlehlé horské oblasti v prefektuře Tokušima na Šikoku. Místo, kde žijí tři hlavní hrdinky, se potýká s ožehavými problémy současné japonské společnosti – s vylidňováním venkova a stárnutím populace. Tyto tři seniorky v čele s entuziastickým mladíkem Edou (Júta Hiraoka) se rozhodnou těmto problémů vzdorovat pomocí prodeje různě zbarvených listů a rostlin (japonsky cumamono), které mají sloužit jako elegantní ozdoba japonských pokrmů. Na cestě za jejich obchodním úspěchem, který má do městečka přilákat zpět mladé lidi, se staví mnohé zdánlivě nepřekonatelné překážky, včetně konfliktů ve vlastních rodinách. Toto úsměvným způsobem pojaté lidské drama vzniklé na námět Noriko Nišiguči je založeno na skutečném příběhu stařenek odhodlaných provést na sklonku života něco smysluplného. V roce 2012 to byl jeden z nejnavštěvovanějších japonských filmů, obzvláště v prefektuře Tokušima. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

20. 1. pondělí

100,00 18:00
Více info

Eigasai: Noční obloha je vždy nejmodřejší

Poeticko-filozofující film mladého progresivního režiséra Júji Išiiho, který zaujal západní diváky na Berlinale a jiných světových festivalech již svými předešlými filmy (např. Fune wo amu dostal cenu Japonské filmové akademie za nejlepší režii v roce 2013), je coming age příběh teenagerů v současném Tokiu, kteří nezapadají do klasické japonské společnosti. Išii dynamicky a neotřele ztvárnil příběh o mezilidských vztazích, ekonomickém tlaku, pracovních výzvách, vytrvalosti a životních náhodách mladých lidí, Šindžiho, dělníka na stavbě konstrukce pro nadcházející tokijské Olympijské hry a sestřičky a barmanky Miky. Mohlo by se zdát, že sledujeme film o looserech na pokraji společnosti, ale jejich příběh je silný a i tito lidé si nakonec své místo najdou ve svém vlastním mikro-světě. Film používá zajímavé, dynamické střihové postupy v kontrastu se slow-motion, který podbarvuje originální zvukový design a díky tomu přenese diváka do současného Tokia strhujícím způsobem. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

21. 1. úterý

100,00 18:00
Více info

Eigasai: Bon Uta: Píseň domova

Ještě 5 let po katastrofálním zemětřesení, vlně cunami a havárii jaderné elektrárny Fukušima se obyvatelé jednoho z postižených měst – Futaby – nemohou vrátit do svých domovů a žijí dočasně ubytování po okolí. Alespoň malou útěchu jim nabídne možnost spolupracovat na přípravě tradičního festivalu Bon odori na Havaji a dnešní fukušimskou formu bon odori právě na Havaj předat. Sem se totiž tradice tanců a zpěvů vážících se svátku Obon dostala před sty lety právě z oblasti dnešní provincie Fukušima. Ztráta kořenů v oblasti postižené katastrofou, znovunalézání kořenů japonských usedlíků po 100 letech na Havaji, to vše v kulisách hudby bubnů taiko a zpěvu. Režisér Júdži Nakae (oceněný za snímky Nabiina láska (1999), Ananasové výlety (1992) nechává snímek klást velice intenzivní otázku: Jak moc je člověk spojen s krajem svého dětství a co se s člověkem děje, když o tuto „krajinu své duše“, a tedy i vnitřní identitu, přijde. Přesto, že technicky jde o „dokument“, snímek jde nekonečně do hloubky. Právě proto, že ve filmu nevystupují herci, ale skuteční lidé reprezentující své skutečné životní příběhy, je jeho sdělení mimořádně silné a přímočaré. Režisér Nakae na něm pracoval přes tři roky. Divákům v ČR dokáže nabídnout odpovědi na všechny otázky, které stran života ve Fukušimě před i po havárii mohou mít. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

22. 1. středa

100,00 18:00
Více info

Eigasai: Máme dceru

Rodinné drama Máme dceru vzniklo na motivy stejnojmenného románu spisovatele Kijošiho Šigemacua z roku 1996. Hlavní hrdina filmu, Makoto (Tadanobu Asano), žije se svou ženou Nanae (Rena Tanaka) a dvěma nevlastními dcerami Kaori a Eri z manželčina předchozího manželství. Současně se pravidelně vídá se svojí vlastní dcerou Saori, která žije s jeho předchozí manželkou. Na rozdíl od většiny Japonců věnuje veškerý svůj volný čas rodině a péči o své dcery a žije tak spokojeným životem. Problém však nastává ve chvíli, kdy s Nane čekají další dítě. Makoto má zpočátku obavy, jak to přijme Saori, ale ve skutečnosti se tato zpráva nejvíce dotkne starší z nevlastních dcer, Kaori. Ta v rodině vyvolává silné napětí, Makota odmítá a touží se setkat se svým biologickým otcem. Ve stejné chvíli je Makoto přeřazen z kancelářské pozice do skladu, aby svou práci vzdal a z firmy odešel. Makoto se však nevzdává, v práci ani doma. Režisérka Jukiko Mišima za svůj film získala mnoho domácích i zahraničních cen, včetně zvláštní ceny poroty na Montrealském filmovém festivalu. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

23. 1. čtvrtek

100,00 18:00
Více info

Eigasai: Milenci

Režisér filmu HUSH! (2001) Rjósuke Hašiguči se vrací na Eigasai s povídkovým filmem Milenci. Předčasně ovdovělý stavební dělník Acuši se zázračným sluchem je zdrcený smutkem a marným bojem s právním systémem. Milovanou ženu vidí všude, utápí se v depresích a nevidí žádné řešení. Toko, žena v domácnosti, žije v domě své tchýně a jejího syna. Podřizuje se jejich pravidlům, přežívá v nudě a jednotvárnosti. Co se stane, když se objeví někdo zajímavý? Jak to naruší každodenní rutinu? A jaký to vlastně bude mít konec? Úspěšný právník Šinomija tají svou sexuální orientaci. O blízkost milovaného přítele ale přijde. Jak se právník řešící převážně rozvody a emotivní případy vyrovná s vlastními pocity? Neznámí herci v hlavních rolích působí na diváka autenticky a samotný scénář z pera režiséra ukazuje realisticky ztrátu každodenních hodnot, které pokládáme za samozřejmost, dokud nezmizí. Zobrazit více

2D ČT/AT 12
2DČT/AT

24. 1. pátek

100,00 18:00
Více info

Eigasai: Filmová olympiáda

Diskuze na téma nadcházející olympiády v Tokiu 2020 a reflexe olympiády v roce 1964 s ukázkami olympijských filmů od Kona Ičikawy a připravovaných dokumentárních snímků z produkce NHK a režisérky Naomi Kawase. Diskuzi a rozbor povedou Haruna Honcoop, dramaturgyně Eigasai a dokumentaristka, která v současnosti natáčí dokumentární film o olympijské architektuře a urbanismu v Tokiu 2020, Pekingu 2022 a Paříži 2024 s názvem Olympijský mezičas, a Vojtěch Ondráček, sportovní publicista, doktorand na PedF UK, který se zabývá kritickou teorií sportu a v roce 2019 vystoupil na konferenci politické ekonomie v Tokiu s příspěvkem o olympijských hrách. Diskuze v češtině. Zobrazit více

2D AT MP
2DAT

25. 1. sobota

70,00 12:00
Více info

Eigasai: Rudolf a Mnohouš

Pro malé kotě Rudolfa je jeho panička Rie bohyní a domov celým světem, za jehož hranice vidí jen ze střechy domu. Když jednou Rudolf vyběhne za paničkou mimo bezpečí zahrady, ocitne se na ulici plné děsivých věcí. Shodou okolností naskočí do zásobovací dodávky a probudí se sám uprostřed cizího města. Tady se potká s toulavým kocourem Mnohoušem, který mu ukáže, jak žít na ulici a mít se celkem dobře. Rudolf se naučí číst a zjistí, že jeho domov je 400 km daleko. S pomocí Mnohouše a dalších kočičích kamarádu vymyslí plán návratu ke svojí Rie. Film natočený podle úspěšných knižních novel není jen kouzelným dětským příběhem. Ukazuje každodenní život v ulicích města Gifu, sílu přátelství, potřebu mít domov a někam patřit i odhodlání jít za svým cílem, ať je jím cokoliv. A jestli máte jedno nebo mnoho jmen, není tak důležité, jako být sám sebou. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

25. 1. sobota

100,00 13:00
Více info

Eigasai: Wadaiko yosa-yosa, Divadlo kjógen, Yosakoi

Wadaiko Yosa-Yosa „Wadaiko“ jsou japonské velké bubny, patří v Japonsku ke každé lidové slavnosti. Je to forma společné extáze po odvedené práci. Wadaiko není doménou profesionálních hudebníků – je to živá tradice přenášená z generace na generaci. Umí probouzet síly v člověku i v přírodě, pomáhá ztraceným nacházet odhodlání. Skupina Wadaiko yosa-yosa vznikla v Praze v roce 2005, jako taiko-klub Česko-japonské společnosti. Jana Votrubová, umělecká vedoucí skupiny, absolvovala během dvouletého pobytu v Japonsku tradiční průpravu a specializační kurzy (Taiko-centrum Kjóto). Mimoto se velmi úzce sžila s tradičním prostředím a zúčastnila se nepřeberného množství lidových slavností. Divadlo Kjógen Divadlo Kjógen se věnuje převážně studiu, realizaci a uvádění japonských frašek kjógen v českém jazyce. Svým způsobem jde o světové unikum. Jedná se o dlouhodobý projekt vzájemné kulturní spolupráce mezi českými a japonskými divadelníky. DK je ojedinělým divadelním seskupením působícím za hranicemi Japonska, které se systematicky věnuje pěstování tohoto tradičního uměleckého žánru. Soubor vznikl z podnětu českého dramatika, režiséra a mima Huberta Krejčího, japanisty Ondřeje Hýbla a předního představitele kjótské tradiční školy Ókura mistra Šimeho Šigejamy. V roce 2016 získalo DK velice prestižní ocenění Saikašó udělované divadelním institutem Nogami Noh Theatre Institute při Tokijské univerzitě. Yosakoi Praha V dubnu roku 2018 vznikla v Praze taneční skupina Yosakoi. Tento styl tance původně pochází z japonského města Kóči a postupně vzniklo spousta jednotlivých skupin po celém Japonsku, každá z nich má přitom svůj osobitý styl tance a pojetí. V loňském roce byly tři členky skupiny jmenovány ve městě Kóči ambasadorkami Yosakoi. Zobrazit více

MP

25. 1. sobota

100,00 15:00
Více info

Eigasai: Láska na bodu varu

Excelentní komorní, rodinné drama Láska na bodu varu režiséra Rjóty Nakana velice intimně a citlivě popisuje fenomén dnešní doby – spletitost rozpadlých a porůznu slepovaných manželství, utajovaných partnerských vztahů, osvojených dětí a vztahů nevlastních sourozenců a sílu rodičů, kteří se v takto komplexních životních situacích nacházejí a snaží se v nových rodinných konstelacích najít řád. V tomto případě je tou silnou osobností v rodině matka, hlavní hrdinka Futaba (Rie Mijazawa), vypořádávající se s velice komplexní situací, která na rozdíl od svého manžela Kazuhira, který ze dne na den zmizel, dál pečuje o svou dospívající dceru a snaží se jí dopřát maximální podporu i v momentě, když zjistí, že má rakovinu a zbývá ji posledních pár měsíců života. Rodinné kotrmelce a vztahy se v ten moment obrátí vzhůru nohama a příběh má mnoho nečekaných zvratů a hořko-sladký happyend. Skvělá Rie Mijazawa za svůj excelentní herecký výkon silné a nikdy se nevzdávající matky obdržela cenu za nejlepší herecký výkon od Japonské filmové akademie v roce 2016. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

25. 1. sobota

100,00 18:00
Více info

Eigasai: EISÁ – bubenická show

Rjúkjúkoku Macuri Daiko je typ tance, který vznikl na staré tradici eisá (okinawské bubnování), má výrazný styl vysokých kopů, pohybů karate a synchronizované taneční choreografie. Mladí lidé se na Okinawě scházejí na letní slavnosti eisá, aby uctili své předky. S využitím různě velikých bubnů zpívají a tančí a žádají zemřelé o dobré zdraví a prosperitu. Tanec je naplněný pozitivní energií a radostí. Zobrazit více

MP

26. 1. neděle

100,00 13:00
Více info

Eigasai: Ještě jednou

Taihei Hajašija je vynikající současný vypravěč žánru rakugo. Ve filmu Ještě jednou nás zavede jeho stejnojmenná postava do kulis samurajského města Eda, kde se potkávají postavy mnoha příběhů s jejich vypravěči. Ženy a muži, samurajové a sluhové, hospodská a její štamgasti, rodiče a děti, sousedé i prodavači nudlí. Tyto postavy pro žánr rakugo slouží jako zdroj inspirace i lehké parodie. Je nemožné věrně předvádět pojídání horkých nudlí, aniž by je vypravěč ochutnal. To zažije malý chlapec Sadakiči, který se rozhodl stát se vypravěčem. Obstojí před svým prvním publikem? Žánr rakugo se v nezměněné formě udržuje několik set let. Vypravěč po celou dobu příběhu sedí a může použít jen vějíř, kapesník a divákovu představivost. Natočením těla vpravo nebo vlevo mění postavy, tón hlasu a způsob vyjadřování. Jednoduché to rozhodně není a vztah mistra a jeho žáka vytváří celoživotní pouto. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

26. 1. neděle

100,00 14:30
Více info

Eigasai: Věra 68 + beseda

Věra Čáslavská byla nejen nositelkou Řádu vycházejícího slunce se zlatými paprsky na stuze (2010), čestnou předsedkyní Česko-japonské společnosti, ale hlavně symbolem české země pro Japonce. Za svou kariéru získala sto čtyřicet medailí, z toho sedm zlatých a čtyři olympijské stříbrné za gymnastiku. Její úspěch ji pasoval na nejúspěšnější československou sportovkyni všech dob. Po výhře na Olympiádě v Mexiku v roce 1968 se stala nejen nejlepší sportovkyní světa, ale i druhou nejpopulárnější ženou planety. Po roce 1989 byla poradkyní prezidenta Václava Havla. Její soukromý život byl ale poznamenán i rodinnou tragédií, po které se na dlouhých 16 let stáhla z veřejného života. Režisérka Olga Sommerová ve svém citlivém dokumentu zachycuje život Věry Čáslavské na pozadí československé historie. Film Věra 68 uvádíme jak v kontextu nadcházející Tokijské Olympiády 2020, tak i v rámci 100. výročí navázání Česko-japonských vztahů. Zobrazit více

2D ČV MP
2DČV

26. 1. neděle

100,00 16:30
Více info

Eigasai: Ošin

Ošin je filmovým návratem ke stejnojmennému japonskému seriálu, který byl natočen podle originálního scénáře Sugako Hašidy a vysílán v letech 1983 až 1984 v japonské televizi NHK. Samotný 297dílný seriál spadající do žánru asadora (ranní seriál), kdy se každý všední den ráno vysílá jeden díl v délce 15 minut, aby jej mohli všichni shlédnou ještě před cestou do práce, byl jedním z nesledovanějších seriálů tohoto typu vůbec. Obrovský úspěch zaznamenal nejen v Japonsku, ale v celé Asii a jižní Americe. Film Ošin, režírovaný Šinem Togašim, je zasazen do roku 1907 a soustředí se na dětství hlavní postavy, jíž je venkovská dívka Ošin (Kokone Hamada). Ošin je z důvodu nedostatku prostředků k obživě prodána do služby k bohaté dřevařské rodině, kde pak zažívá mnohé ústrky a ponižování ze strany hlavní služebné, které vrcholí nespravedlivým nařčením, že krade peníze. Ošin pak utíká do třeskuté zimy za svou rodinou, ale cestou téměř umrzne. Zachrání ji vojenský sběh z japonské armády, který se v lese skrývá před dopadením. Ten je k ní laskavý a naučí ji dokonce i číst, ale Ošin bude svědkyní jeho dopadení a po krátkém pobytu u svých rodičů je opět prodána do služby. Ošin si uvědomí, že matka je tím, kdo zachovává celistvost rodiny. A i Ošin bude muset tento úděl ženy v tradiční japonské společnosti sdílet. Zobrazit více

2D ČT/AT MP
2DČT/AT

26. 1. neděle

100,00 19:00
Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.